header-ps1

ΓΡΑΜΜΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ 2810390708

Η επίδραση της κοινωνικο- οικονομικής κρίσης στην ψυχική υγεία είναι αξιοσημείωτη. Η εργασιακή ανασφάλεια, η ανεργία,  η υπερχρέωση και η στεγαστική αβεβαιότητα αποτελούν ενδεικτικές καταστάσεις της σημερινής ελληνικής πραγματικότητας, που συντελούν στην ενίσχυση ενός γενικευμένου αισθήματος  ανασφάλειας, αβοηθησίας και αβεβαιότητας. Εν μέσω τέτοιων περιόδων έχει παρατηρηθεί το εξής «παράδοξο»: Ενώ οι απαιτήσεις σε υπηρεσίες ψυχικής υγείας αυξάνονται, εξαιτίας των περικοπών στις κοινωνικές δαπάνες, η παροχή τους μειώνεται. Σε παγκόσμιο επίπεδο, οι τηλεφωνικές υπηρεσίες ψυχικής υγείας συχνά καλούνται να καλύψουν αυτό το κενό, η απήχηση των οποίων είναι ευρεία κυρίως λόγω του χαμηλού τους κόστους, της εύκολης πρόσβασης καθώς και της διασφάλισης της ανωνυμίας. Η τηλεφωνική συνομιλία λοιπόν, λειτουργεί αφενός ως μέσο αποφόρτισης εντάσεων και αφετέρου ως κανάλι διοχέτευσης επιστημονικά έγκυρων πληροφοριών σχετικά με ζητήματα που άπτονται της ψυχικής υγείας με σκοπό την αποτελεσματική αντιμετώπιση της ψυχοπαθολογίας που πιθανόν να αναδύεται.
 
Λαμβάνοντας υπόψιν τα προαναφερθέντα και διαπιστώνοντας την έλλειψη τέτοιου είδους υπηρεσιών στην τοπική κοινωνίας της Κρήτης, η Ο.Ε.Β.Ε.Ν.Η προέβη το 2012 στην σύσταση της Γραμμής Ψυχολογικής Υποστήριξης (2810-390708). Παρά το γεγονός πως ο αρχικός σχεδιασμός της Γραμμής αφορούσε στα μέλη της ομοσπονδίας και στις οικογένειες αυτών, στα χρόνια λειτουργίας της υπηρεσίας, αναδείχθηκε η ανάγκη εξυπηρέτησης αιτούντων υποστήριξης τόσο από της ευρύτερη κοινωνίας της Κρήτης, όσο και από τον υπόλοιπο ελλαδικό χώρο.
 
Η Γραμμή Ψυχολογικής Υποστήριξης λειτουργεί από Δευτέρα έως Παρασκευή, 10:00 – 14:00, με αστική χρέωση από σταθερά και κινητά. Στελεχώνεται από ψυχολόγο και διασφαλίζεται το απόρρητο των συνομιλιών. 
 
Η Γραμμή Ψυχολογικής Υποστήριξης παρέχει: 
  • Ψυχολογική και συναισθηματική στήριξη 
  • Συμβουλευτική
  • Επιστημονικά τεκμηριωμένη πληροφόρηση γύρω από ζητήματα που αφορούν στην ψυχική υγεία και ασθένεια
  • Ενημέρωση και πιθανή παραπομπή σε Δημόσιες Υπηρεσίες Ψυχικής Υγείας για περαιτέρω βοήθεια
Αρχές λειτουργίας της Γραμμής
  • Οι συνομιλίες δεν καταγράφονται και είναι εμπιστευτικές.
  • Δεν ζητείται κανένα άλλο προσωπικό στοιχείο πέρα από εκείνα που είναι απαραίτητα τόσο για την παροχή της κατάλληλης υποστήριξης, όσο και την διεξαγωγής συμπερασμάτων με σκοπό την βελτίωση των υπηρεσιών της Γραμμής
  • Ο χειρισμός των θεμάτων διέπεται πάντα από σεβασμό στην προσωπικότητα, την διαφορετικότητα και στα δικαιώματα του ανθρώπου που καλεί. 
Σε ποιους απευθύνεται;
 
Η Γραμμή Ψυχολογικής Υποστήριξης απευθύνεται σε οποιονδήποτε νιώθει την ανάγκη να μιλήσει και να ζητήσει υποστήριξη για ζητήματα ψυχικής υγείας που απασχολούν τον ίδιο ή πρόσωπα του περιβάλλοντός του. 

ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΗΡΕΜΙΑΣ

 

Οι παρακάτω ασκήσεις αποτελούν ένα βοηθητικό εργαλείο χαλάρωσης, αυτοελέγχου και αυτορρύθμιση του άγχους:

 

1. Δεν αποτελούν ολοκληρωμένη θεραπευτική αντιμετώπιση. Η χρήση των ασκήσεων

μπορεί να είναι βοηθητική όμως όσοι αντιμετωπίζουν διαταραχές άγχους και κρίσεις

πανικού, θα πρέπει να αποζητήσουν την βοήθεια ενός ειδικού της ψυχικής υγείας.

Εκπαίδευση σε σχέση με τις ασκήσεις αναπνοής μπορεί κανείς να επιζητήσει σε

μαθήματα Υoga, Pilates, θεατρικής και μουσικής έκφρασης.

2. Δεν αποτελούν την λύση στα προβλήματα που μπορεί να σχετίζονται με τα υψηλά

επίπεδα άγχους (οικονομικά, επαγγελματικά, οικογενειακά, υπαρξιακά, κοινωνικά

κ.α.). Προσφέρουν όμως τόνωση, θετική ενέργεια, δύναμη, αισιοδοξία, ελπίδα και

αίσθηση αυτοελέγχου και προσωπικής ευθύνης σε σχέση με την ψυχολογική,

συναισθηματική και σωματική κατάσταση ενός ανθρώπου. Συνεισφέρουν δηλαδή

καίρια ώστε να μπορεί κανείς να διαχειρισθεί και να επιλύσει τα προβλήματα του.

Ασκήσεις διαχείρισης άγχους και κρίσεων πανικού.

 

· Άσκηση χαλάρωσης , η αναπνοή της κοιλιάς (διαφραγματική αναπνοή) (Ζάννα    Αρχοντάκη-Δάφνη Φιλίππου, Καστανιώτη, 2003):

 

Καθίστε αναπαυτικά με ίσια πλάτη και ας ξεκινήσουμε μία άσκηση αναπνοής.

Εισπνεύστε αργά από την μύτη και ταυτόχρονα φουσκώστε την κοιλιά σας σαν να είναι ένα

μπαλόνι. Μόλις φουσκώσει η κοιλιά αφήστε τον αέρα να πάει στο στήθος. Βοηθήστε

ρουφώντας την κοιλιά προς τα μέσα, τραβήξτε τους ώμους προς τα έξω και κρατήστε τον αέρα για 5’’ (μετρώντας 1α ,2α ,3α ,4α , 5α ).

 

Εκπνεύστε αργά από την μύτη και αφήστε την κοιλιά σας να μαζευτεί προς τα μέσα.

 

Επαναλάβετε 10 φορές μετρώντας κάθε φορά από μέσα σας, εισπνοή ένα – εκπνοή ένα κ.ο.κ

Πάρτε μερικές κανονικές αναπνοές και συνεχίστε με άλλες 10 αναπνοές κοιλιάς. Μην

ξεχνάτε να μετράτε, είναι πολύ βασικό.

 

Οδηγίες: Είναι καλό να κάνετε καθημερινά για λίγα λεπτά την άσκηση ώστε να

εξοικειωθείτε και να αποκτήσετε εμπειρία. Μόνο έτσι θα μπορέσετε να την εκτελέσετε κάτω από την επίδραση έντονου άγχους ή κρίσης πανικού. Είναι απαραίτητο να εξασκηθείτε ώστε σε στιγμές έντασης να μπορείτε να καταφύγετε σ’ αυτήν και να την εκτελέσετε με άνεση. Μπορείτε να την κάνετε οποιαδήποτε στιγμή, σε οποιονδήποτε χώρο.

 

Μην εγκαταλείπετε την προσπάθεια αν αφαιρείστε στο μέτρημα ή στην εκτέλεση των

αναπνοών. Ξαναπροσπαθήστε και θα τα καταφέρετε!

 

Κέρδος από την άσκηση χαλάρωσης: Αποβολή περιττού άγχους μέσω της

αυτοσυγκέντρωσης στις αναπνοές και στο μέτρημα, διακοπή κάθε αρνητικής σκέψης που επιτείνει το άγχος, διακοπή υπερδιέγερσης του σώματος από την επίδραση του άγχους, καλύτερη οξυγόνωση και επομένως σωματική χαλάρωση και ηρεμία. Η άσκηση χαλάρωσης αποτελεί ένα είδος «τονωτικής ένεσης» για τον οργανισμό. Σε στιγμές ήπιου άγχους προλαμβάνει την κορύφωση και σε στιγμές έντονου άγχους ή κρίσης πανικού, κατεβάζει την ένταση και βοηθά στην αυτορρύθμιση του σώματος.

 

· Άσκηση χαλάρωσης, αφήνοντας τις εντάσεις (Ζήνα Αρχοντάκη-Δάφνη

Φιλίππου,Καστανιώτη, 2003):

Αφιερώστε λίγο χρόνο και διαλέξτε έναν ήσυχο και με χαμηλό φωτισμό χώρο όπου δεν θα σας ενοχλήσουν. Καθίστε αναπαυτικά ή ξαπλώστε και κλείστε τα μάτια. Πάρτε δύο βαθιές αργές αναπνοές κοιλιάς.

 

Σφίξτε όλο το σώμα ξεκινώντας από τα πόδια και καταλήγοντας στο πρόσωπο. Σφίξτε όσο πιο δυνατά μπορείτε, κάντε ακόμη και γκριμάτσες σφίγγοντας το πρόσωπο και μείνετε για λίγο έτσι και αισθανθείτε την ένταση στο σώμα σας. Τώρα χαλαρώστε. Αφεθείτε στο κάθισμα σας πάρτε δύο βαθιές και αργές αναπνοές κοιλιάς και χαλαρώστε.

 

ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ

 

Πότε και πώς πρέπει το παιδί να χρησιμοποιεί το διαδίκτυο;

Η χρησιμότητα του διαδικτύου ως μέσο που προάγει την ενημέρωση, τη γνώση και την ψυχαγωγία είναι δεδομένη και η εξάπλωσή του φαίνεται να είναι τόσο ραγδαία που δε λείπει πια σχεδόν από κανένα σπίτι. Πολλοί γονείς, από πολύ νωρίς θεωρούν τον ηλεκτρονικό υπολογιστή και το internet σαν ένα απαραίτητο εργαλείο που βοηθά το παιδί τους να ενημερωθεί, να διευρύνει τις γνώσεις του, να βρει εύκολα, γρήγορα και ανέξοδα πληροφορίες για τις εργασίες του σχολείου ή ακόμα και να εξοικειωθεί με την τεχνολογία που η εποχή απαιτεί. Ωστόσο, όταν μιλάμε για τα παιδιά πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί, καθώς όσο ελκυστικό και αν είναι το διαδίκτυο δεν παύει να κρύβει κινδύνους. Γνωρίζοντας, λοιπόν, ο γονιός τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα του διαδικτύου, μπορεί να προφυλάξει το παιδί του και να του διδάξει τη σωστή χρήση.

Αναφορικά με το πότε ένα παιδί πρέπει να χρησιμοποιεί το διαδίκτυο δεν υπάρχει καθορισμένη ηλικία έναρξης. Έχει παρατηρηθεί, πως ο μέσος όρος ηλικίας των παιδιών που χρησιμοποιούν το διαδίκτυο γίνεται ολοένα και μικρότερος. Στις ημέρες μας, σε πολλά σχολεία του δημοτικού τα παιδιά το χρησιμοποιούν στα πλαίσια του μαθητικού προγράμματος. Εξάλλου, πολλοί γονείς κάνουν χρήση του διαδικτύου στο σπίτι και είναι πιθανό τα παιδιά που τους βλέπουν να θελήσουν να συνδεθούν και εκείνα. Ας μη ξεχνάμε επιπλέον, πόσο μαγικό θα φαίνεται το internet στα μάτια τους καθώς βλέπουν μπροστά τους να ανοίγονται τόσες πολλές δυνατότητες.

Αυτό που κυρίως έχει σημασία και απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή είναι ο τρόπος χρήσης από την πλευρά του παιδιού. Το διαδίκτυο σου δίνει τη δυνατότητα να αναζητήσεις και να βρεις τα πάντα. Μπορεί να βρει κανείς πληροφορίες, βιβλία, παιχνίδια, να αγοράσει προϊόντα από όλο τον κόσμο, να επικοινωνήσει με ανθρώπους από άλλη χώρα, να δει πορνογραφικά sites και πολλά άλλα. Είναι αυτονόητο λοιπόν, πως θα πρέπει να υπάρχει ιδιαίτερη μέριμνα και έλεγχος από τους γονείς ή τους άλλους φροντιστές του παιδιού για τις ιστοσελίδες που επισκέπτεται. Οι γονείς πρέπει να αφιερώσουν χρόνο για να εξηγήσουν στο παιδί ποιος είναι ο κατάλληλος τρόπος χρήσης και να του πουν με ακρίβεια ποιοι κίνδυνοι υπάρχουν, τι θα πρέπει να προσέχει και πώς θα μάθει να τους αποφεύγει. Δε θα πρέπει σε καμία περίπτωση να δίνει από μόνο του προσωπικά στοιχεία ακόμα και αν του ζητηθούν ή να συνομιλεί με άγνωστα άτομα ή να συναντήσει σε κάποιο μέρος κάποιο από αυτά.

Το παιδί πρέπει να μάθει να χρησιμοποιεί το διαδίκτυο με κανόνες και όρια καθώς αυτό εύκολα μπορεί να γίνει εθιστικό. Δεν θα πρέπει να αφιερώνει σε αυτό πολύ χρόνο και να αποσπά την προσοχή από τα μαθήματά του στο σχολείο. Το να παίζει ένα παιδί παιχνίδια στον υπολογιστή δε θα πρέπει να αντικαταστήσει τη φυσική διαπροσωπική επαφή και το παιχνίδι με συνομήλικους. Οι γονείς οφείλουν να ενισχύουν τις φυσικές δραστηριότητες του παιδιού και να έχουν συμφωνήσει μαζί του πόσες και ποιες ώρες την εβδομάδα μπορεί να το χρησιμοποιεί.

Μπορούν να τοποθετήσουν τον υπολογιστή σε έναν κοινόχρηστο χώρο του σπιτιού (π.χ. στο σαλόνι) και όχι στο παιδικό δωμάτιο ώστε να μην μπορεί να απομονωθεί χωρίς έλεγχο το παιδί στο δωμάτιο του. Τα παιδιά πρέπει να μάθουν να χρησιμοποιούν το διαδίκτυο με την καθοδήγηση των γονιών τους. Μπορεί, λοιπόν, να καθίσει ένας γονέας δίπλα στο παιδί του και να του δείξει τον κατάλληλο και ασφαλή τρόπο χρήσης. Τέλος, μπορούν να προμηθευτούν κατάλληλα λογισμικά προγράμματα που δεν επιτρέπουν την είσοδο σε ακατάλληλα για παιδιά sites.

πηγή:  www.askitis.gr

ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΧΑΛΑΡΩΣΗΣ

 

Τεχνικές χαλάρωσης

Πηγή:psychinfo.gr

 

Οι τεχνικές χαλάρωσης είναι πολύ αποτελεσματικές για τον έλεγχο του στρες και του άγχους. Μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την επίτευξη ηρεμίας και συγκέντρωσης πριν αλλά και μετά από τον αγώνα. Ακόμα  οι τεχνικές αυτές μπορούν να χρησιμοποιηθούν κατά τη διάρκεια του αγώνα, όπως για παράδειγμα στο ημίχρονο ή στο χρόνο μεταξύ δύο αγωνισμάτων. Επίσης μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την ανάπτυξη της προσοχής και αυτοσυγκέντρωσης.

·                                 Τεχνική βιοανατροφοδότησης πραγματοποιείται με την παρατήρηση των συμπτωμάτων του άγχους . Αρχικά παρατηρούμε όλα τα σωματικά συμπτώματα που μας προκαλεί το άγχος. Σε δεύτερο στάδιο μπορούμε να εξασκηθούμε στον έλεγχο αυτών των συμπτωμάτων. Με αυτόν τον τρόπο πετυχαίνουμε αποτελεσματική αντιμετώπιση του άγχους.

·                                 Προοδευτική χαλάρωση των μυών. Με την τεχνική αυτή εξασκούμαστε στην ένταση και την χαλάρωση των μυών. Η χαλάρωση γίνεται προοδευτικά από τα άκρα προς το κορμό και το κεφάλι ή με οποιαδήποτε σειρά προτιμάει ο κάθε ένας.

·                                 Τεχνικές αναπνοής, όταν είμαστε ήρεμοι η αναπνοή μας είναι και αυτή ήρεμη αργή και βαθιά. Αντίθετα όταν υπάρχει ένταση ψυχολογική ή σωματική η αναπνοή μας γίνεται γρήγορη και μικρή σε όγκο. Σε αυτή την παρατήρηση βασίζονται οι τεχνικές ελέγχου της αναπνοής. Σε περιπτώσεις έντασης οι βαθιές και ρυθμικές αναπνοές βοηθούν σημαντικά τη χαλάρωση. Οι τεχνικές αναπνοών που χρησιμοποιούνται ποικίλλουν. Μπορούμε να συγκεντρωθούμε στο διάφραγμα, στο θώρακα, στην διάρκεια της εισπνοής και εκπνοής κτλ.

·                                 Αυτογενής εξάσκηση, πραγματοποιείται με τη συγκέντρωση της προσοχής σε σωματικές παρατηρήσεις, στο βάρος του σώματος, στη θερμότητα, στους σφυγμούς , στην αναπνοή και σε συγκεκριμένα σημεία του σώματος. Ο αθλητής επικεντρώνεται στις παραπάνω αισθήσεις και αναλύει σταδιακά όλα τα μέρη του σώματος.