ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ

 

Πότε και πώς πρέπει το παιδί να χρησιμοποιεί το διαδίκτυο;

Η χρησιμότητα του διαδικτύου ως μέσο που προάγει την ενημέρωση, τη γνώση και την ψυχαγωγία είναι δεδομένη και η εξάπλωσή του φαίνεται να είναι τόσο ραγδαία που δε λείπει πια σχεδόν από κανένα σπίτι. Πολλοί γονείς, από πολύ νωρίς θεωρούν τον ηλεκτρονικό υπολογιστή και το internet σαν ένα απαραίτητο εργαλείο που βοηθά το παιδί τους να ενημερωθεί, να διευρύνει τις γνώσεις του, να βρει εύκολα, γρήγορα και ανέξοδα πληροφορίες για τις εργασίες του σχολείου ή ακόμα και να εξοικειωθεί με την τεχνολογία που η εποχή απαιτεί. Ωστόσο, όταν μιλάμε για τα παιδιά πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί, καθώς όσο ελκυστικό και αν είναι το διαδίκτυο δεν παύει να κρύβει κινδύνους. Γνωρίζοντας, λοιπόν, ο γονιός τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα του διαδικτύου, μπορεί να προφυλάξει το παιδί του και να του διδάξει τη σωστή χρήση.

Αναφορικά με το πότε ένα παιδί πρέπει να χρησιμοποιεί το διαδίκτυο δεν υπάρχει καθορισμένη ηλικία έναρξης. Έχει παρατηρηθεί, πως ο μέσος όρος ηλικίας των παιδιών που χρησιμοποιούν το διαδίκτυο γίνεται ολοένα και μικρότερος. Στις ημέρες μας, σε πολλά σχολεία του δημοτικού τα παιδιά το χρησιμοποιούν στα πλαίσια του μαθητικού προγράμματος. Εξάλλου, πολλοί γονείς κάνουν χρήση του διαδικτύου στο σπίτι και είναι πιθανό τα παιδιά που τους βλέπουν να θελήσουν να συνδεθούν και εκείνα. Ας μη ξεχνάμε επιπλέον, πόσο μαγικό θα φαίνεται το internet στα μάτια τους καθώς βλέπουν μπροστά τους να ανοίγονται τόσες πολλές δυνατότητες.

Αυτό που κυρίως έχει σημασία και απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή είναι ο τρόπος χρήσης από την πλευρά του παιδιού. Το διαδίκτυο σου δίνει τη δυνατότητα να αναζητήσεις και να βρεις τα πάντα. Μπορεί να βρει κανείς πληροφορίες, βιβλία, παιχνίδια, να αγοράσει προϊόντα από όλο τον κόσμο, να επικοινωνήσει με ανθρώπους από άλλη χώρα, να δει πορνογραφικά sites και πολλά άλλα. Είναι αυτονόητο λοιπόν, πως θα πρέπει να υπάρχει ιδιαίτερη μέριμνα και έλεγχος από τους γονείς ή τους άλλους φροντιστές του παιδιού για τις ιστοσελίδες που επισκέπτεται. Οι γονείς πρέπει να αφιερώσουν χρόνο για να εξηγήσουν στο παιδί ποιος είναι ο κατάλληλος τρόπος χρήσης και να του πουν με ακρίβεια ποιοι κίνδυνοι υπάρχουν, τι θα πρέπει να προσέχει και πώς θα μάθει να τους αποφεύγει. Δε θα πρέπει σε καμία περίπτωση να δίνει από μόνο του προσωπικά στοιχεία ακόμα και αν του ζητηθούν ή να συνομιλεί με άγνωστα άτομα ή να συναντήσει σε κάποιο μέρος κάποιο από αυτά.

Το παιδί πρέπει να μάθει να χρησιμοποιεί το διαδίκτυο με κανόνες και όρια καθώς αυτό εύκολα μπορεί να γίνει εθιστικό. Δεν θα πρέπει να αφιερώνει σε αυτό πολύ χρόνο και να αποσπά την προσοχή από τα μαθήματά του στο σχολείο. Το να παίζει ένα παιδί παιχνίδια στον υπολογιστή δε θα πρέπει να αντικαταστήσει τη φυσική διαπροσωπική επαφή και το παιχνίδι με συνομήλικους. Οι γονείς οφείλουν να ενισχύουν τις φυσικές δραστηριότητες του παιδιού και να έχουν συμφωνήσει μαζί του πόσες και ποιες ώρες την εβδομάδα μπορεί να το χρησιμοποιεί.

Μπορούν να τοποθετήσουν τον υπολογιστή σε έναν κοινόχρηστο χώρο του σπιτιού (π.χ. στο σαλόνι) και όχι στο παιδικό δωμάτιο ώστε να μην μπορεί να απομονωθεί χωρίς έλεγχο το παιδί στο δωμάτιο του. Τα παιδιά πρέπει να μάθουν να χρησιμοποιούν το διαδίκτυο με την καθοδήγηση των γονιών τους. Μπορεί, λοιπόν, να καθίσει ένας γονέας δίπλα στο παιδί του και να του δείξει τον κατάλληλο και ασφαλή τρόπο χρήσης. Τέλος, μπορούν να προμηθευτούν κατάλληλα λογισμικά προγράμματα που δεν επιτρέπουν την είσοδο σε ακατάλληλα για παιδιά sites.

πηγή:  www.askitis.gr